Dr. Árgány Brigitta: „Hang-szereljünk!”
Ár:
3.480 Ft
Szerző: | Dr. Árgány Brigitta |
Kiadás éve: | 2022 |
Gyermekhangszerek készítése a „pettyegetőtől” a „tüttyügetőig”. |
|
Kiadó: | Magyar Kultúra Kiadó Kft. |
Katalógusszám: | MKK113 |
ISBN: | 978 615 5746 25 3 |
Elérhetőség: | Előrendelhető |
Szállítási díj: | 1.142 Ft |
Várható szállítás: | 2024. november 18. |
|
Leírás
Ajánló - Dr. Szarka Júlia (PhD) főiskolai tanár
Az ötletes Hang–szereljünk! cím a zenepedagógiai igényesség jelzője is, hiszen vonatkozhat a gyermeki énekhang „szerelésére”, mint az óvoda kiemelkedő, tiszta éneklésre serkentő feladatára, de ezek, az élvezettel készült hangszerek kísérhetik a gyermeket vagy önálló produkció is létrehozható. A nagyobb zenekari művek jó hangszerelése már fél siker lehet, de gondolhatunk a filmzenékre is.
Az énekhang kísérete mellett ezekkel az eszközökkel önálló zeneművek is létrehozhatók, ha megfelelő módon alkalmazzák azokat. Találkozhatunk a hangszerek készítési módjának konkrét leírásával, „használati utasítást” is ad, majd a módszertani útmutatóban és a játékgyűjteményben olyan szakmai tanácsokkal látja el az olvasót, amely világosan jelöli meg a képességfejlesztés területét, ill. a differenciálás lehetőségeit. Igényesen illusztrált, jól felépített gyűjtemény. Ajánlom a füzetet a pedagógusképzések hallgatóinak és oktatóinak, a továbbképzések résztvevőinek, de általában a (zene)pedagógusok és szülők számára is!
Végül az örökérvényű kodályi gondolatok magyarázhatják e kötet megjelenésének fontosságát: tehát vigyünk gyerekeink életébe játékot, örömöt, zenét… és bővüljön a lehetőségek tárháza ezzel a gyűjteménnyel!
Bevezető gondolatok
Pedagógusi pályám kezdetén szembesültem először az oktatási intézmények hangszerellátottságának szerénységével, nemcsak a készen kapható hangkeltő eszközök tekintetében. Később „gyakorló” szülőként, majd a zeneóvoda vezető továbbképzés tanáraként nyílt először lehetőségem olyan kreatív kurzusok kialakítására, melyek a pedagógusok zenei képzésében (kisgyermeknevelő, óvodapedagógus, tanító) az addigi tartalmakon túl új lehetőségeket teremthettek.
Így kezdtem el foglalkozni gyermekhangszerek készítésével és azoknak az oktatás-nevelés különböző területeibe integrálásával, eljutva – ezzel összefüggésben – a komplex művészeti nevelés lehetőségeinek feltárásához. Szakmailag és emberileg is sokat köszönhetek annak, hogy közel húsz éve formálódnak az e területhez köthető élményeim. Feledhetetlen az a pillanat, amikor gyermekem próbálta ki otthon az első kurzusra (vele közösen) készített mintadarabjaimat vagy az a sok-sok közös alkotás, mely az évek alatt a különböző hallgatói- és gyermekcsoportokkal való együttes tevékenység során született meg. Nehéz összesűríteni és szavakba önteni azokat a momentumokat, melyek emlékezetessé tették és teszik ezeket az alkalmakat: az alkotás közbeni beszélgetések, a közös „ötletelések”, a mesedramatizálásokra való felkészülés folyamata és a „bemutató” izgalma, a közösen létrehozott produkciók felemelő élménye.
Amiért mégis megpróbálom: egyrészt a könyvben felsorakoztatott ötletekkel és ajánlásokkal szeretném felhívni a figyelmet a készíthető gyermekhangszerek létrehozására és a használatukban rejlő kifogyhatatlan lehetőségekre. Másrészt szeretnék ezzel az összeállítással kedvet ébreszteni minden kreatív pedagógusban a gyermekekkel való közös munkálkodáshoz akár tanórai akár tanórán kívüli, szabadidős tevékenységek során. Ajánlom továbbá e gyűjteményt szülőknek, családoknak, közművelődési intézmények dolgozóinak, táborok szervezőinek és minden játékos, alkotó kedvű felnőttnek, aki kedvet érez a hangszerek barkácsolásához és mások vagy maga örömére jól tudja hasznosítani, egyéni ötletekkel gazdagítani a leírtakat.
Az összeállítás tehát, amelyet most kezébe vesz az Olvasó, a gyakorlatból kristályosodott ki és sok éves „együtt gondolkodás” terméke. Hiszem: ahogy számomra és tanítványaim számára is az ötletek és az élmények kimeríthetetlen tárháza ez a terület, úgy az Olvasót is magával ragadja majd az alkotás, az önkifejezés, a „saját képemre formálás” öröme gyermekként, szülőként, pedagógusként, „homo ludens”-ként – életkortól függetlenül.
Ahogy Sütő András gyerekkoráról írt vallomásában találóan megfogalmazta: „Hacsak lehet, játszik a gyermek. Mert végül a játék komolyodik munkává. Ha zenész lennék, eszembe jutna talán a gyermekkori „zeneszerzés”, kamarási hangversenyeink minden kis mozzanata. Zeneszerszámunk volt: a kórómuzsika, a cérnahúrú hárfa, a büröksíp, hagymaszárflóta, fűszálcsimpolya, a falevélpánsíp, s mi minden.”
A gyűjtemény „szakácskönyv” formájában épül fel, így egy-egy oldal a hozzávalóktól, az elkészítés útján át a felhasználás lehetőségeit foglalja magában, majd néhány játékkal, módszertani útmutatással és legvégül színes illusztrációkkal szolgál. Az alapanyagok eltérő adagolását, színesítését és az íz(lés)világ további alakítását a Tisztelt Olvasóra bízom.
Jó étvágyat és tartalmas, egyben szórakoztató időtöltést kívánok hozzá!
Tartalom
Bevezető gondolatok – ajánlás 5
Egy (kis) elmélet 7
A hangszerek fogalma és csoportosítása 7
A gyermekhangszerek készítésének jelentősége 9
Dobok 13
Dob sajtosdobozból 14
Dob margarinos dobozból 16
Dob mini virágcserépből 17
Dob dióból 18
Dob deszkából 19
Dob bonbonos dobozból 20
Dob kókuszdióból 21
Kétoldalú négyszögletes dob 22
Kisdob papírhengerből 23
Dob dobozból 24
Kukorékoló 26
Köcsögduda 27
Csörgők, rázók 29
Csörgő hangkeltőkkel 30
Csörgő filmtartó/gyógyszeres/vitaminos dobozból 1. 31
Csörgő filmtartó/gyógyszeres/vitaminos dobozból 2. 32
Csörgő teaszűrőből 33
Szélcsengő teaszűrőből 34
Füles rázó vagy csengettyű 35
Csörgő szűrőkanálból 36
Ágas csörgő dióból 37
Csörgő dióból 1. 38
Csörgő dióból 2. 39
Csörgő orvosi spatulából 40
Csörgő ágas fából 41
Csörgő fém kupakokkal 42
Csörgő műanyag tojásból 43
Csörgő villanykörtéből 44
Csörgő mákgubóból 45
Csörgő dióból 46
Csörgő fakanálból és dióból 48
Csörgő kókuszból 50
Csörgő kókuszból – nyél nélkül 51
Csörgő papírgurigából 52
Csörgő tojástartóból 54
Csörgő lufiból 55
Csörgő lopótökből 56
Csörgő lufiból 57
Csörgő kagylókból 58
Csörgő joghurtos flakonokból 59
Csörgődob/csörgőkarika 60
Kaparók (guiro, güiro) 61
Kaparó kókuszdióból karton/parafa alapra 62
Kaparó dióhéjakból karton vagy doboz alapra 64
Kaparó gyufásdobozból 65
Kaparó faágból 66
Kaparó bonbonos dobozból és diókból („focistáknak”) 67
Kaparó bambuszból 68
Recefice 70
Kasztanyetták 73
Kasztanyetta dióból/kagylóból/nagyméretű gombból 74
Ujj-kasztanyetta dióból/kagylóból 75
Kasztanyetta fakanálból 76
Egyéb ritmushangszerek 77
Ritmushangszer csigaházakból 78
Ritmushangszer fából 80
Ritmushangszer virágcserépből 1. 81
Ritmushangszer virágcserépből 2. 82
Kopogófa (claves) 83
Ritmushangszer kókuszdióból 84
Dió csattogó 85
Ujjkopogtató dióból/kagylóból 86
Dió pöckölő 87
Dallamhangszerek 89
Pánsíp (öt vagy nyolc sípból álló) 90
Tutora 92
Bürökduda 93
Harangjátékok 95
Harangjáték csengettyűkből, szögekből 96
Harangjáték kagylókból 97
Harangjáték agyagcserepekből 98
Egyéb hangkeltők 99
„Söpréshez” 100
„Recsegők” 101
Csiszolópapíros fahasábok 102
Szöges játék 103
Kelep 104
Gyufacitera („Pettyegető”) 106
Kóréhegedű (csutkahegedű, kukoricahegedű) 108
Esőbot 110
„Pettyegető” kókuszdióból 112
Hangszercsaládok 113
Hangszercsalád csörgőkből 114
Hangszercsalád dobokból és csörgőkből 115
Dobfelszerelés 116
Hang- és játékfal 118
Dobverők készítése 120
Játékötletek és módszertani ajánlások 121
„Mese, mese, mátka…” 127
Forgatókönyv 1. 128
Vlagyimir Szutyejev: A gomba alatt című meséjéhez 128
Forgatókönyv 2. 131
Vlagyimir Szutyejev: A gomba alatt című meséjéhez 131
Forgatókönyv 3. 134
Jékely Zoltán: A három pillangó című meséjéhez 134
Záró gondolatok 137
Fényképek hangszerekről 139
Felhasznált irodalom 154
Paraméterek
Borító | Keménytáblás |
Oldalszám | 160 |
Nyelv | magyar |