Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Tóth-Vajna Zsombor, Tóth-Vajna Gergely: "A Quattro Mani"

Ár:
3.990 Ft
Négykezes művek orgonára, csembalóra és fortepianóra
Katalógusszám: HCD550
Elérhetőség: Raktáron
Szállítási díj: 1.142 Ft
Várható szállítás: 2024. június 27.
Menny.:db

Leírás

A négykezes billentyűs muzsika mindig is a legbensőségesebb kamarazenei műfajok közé tartozott. Az egyetlen olyan kamarazenei formáció, ahol a játékosok ugyanazt a hangszert szólaltatják meg. Mivel a zenészek egymás mellett ülnek, ezért partnerük legapróbb rezzenéseit, mozdulatait is azonnal érzékelni tudják, szinte együtt lélegeznek a darabbal és egymással. Nem véletlen tehát, hogy a párosok legtöbbször a testvérek, házaspárok vagy a sok éve együtt muzsikáló kollégák közül kerülnek ki.
A négykezes játék virágkora a 18. század közepén indult meg, amikor az akkori billentyűs hangszerek, különösek a fortepiano hangterjedelmének növekedése lehetővé tette, hogy a muzsikusok immár egymás mellett ülve tudják megszólaltani a hangszereket. Nagy népszerűségnek örvendett az akkor kialakuló polgári réteg körében, ahol a négykezes zongorajáték az intim otthoni zenélés elsőszámú műfajává lépett elő. Sikere azóta is töretlen, mi sem mutatja ezt jobban, minthogy szinte minden híres zenekari műnek létezik négykezes átirata is.
Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy ikerpárként számunkra a kezdetektől a legtermészetesebb és a legcsodálatosabb volt, hogy egymással, közösen muzsikálhatunk. A kezdeti könnyebb négykezes daraboktól fokozatosan eljutottunk a nagyobb lélegzetvételű művekig, saját átiratokig. Ez a közös zenélés adta az ötletet ennek a CD-nek a megszületéséhez.
Wolfgang Amadeus Mozart hét templomi szonátát írt 1772-1780 között. Ezek a rövid egytételes művek a misék alkalmával hangzottak el. A lemezen a nyolcadik szonáta négykezes átiratban szólal meg.

A d-moll fantázia című művét 1782-ben komponálta. Noha haláláig befejezetlen maradt, máig ez a szerző egyik legnépszerűbb fortepianodarabja. A felvétel különlegességét az adja, hogy a megszólaló hangszer saját Walter-fortepianojának egy késői kópiája.
Weiner Leónak, a Zeneakadémia híres kamarazene-tanárának három kis darabja a legnépszerűbb négykezes művek közé tartozik. A CD-n a sorban elsőként hallható Bölcsődalt játszottuk életünk első nyilvános fellépésen. A művek csembalón szólalnak meg, saját átiratban.
Franz Schubert Gyermekindulója a négykezes műfaj virágkorának egyik legbájosabb műve, melyet az ún. „Schubertiádák” alkalmával valószínűleg maga a szerző és egyik barátja játszott.
Johann Sebastian Bach C-dúr prelúdiuma a Das wohltemperiertes Klavier első kötetének első darabja, amelyet Charles Gounod tett halhatatlanná Ave Maria című darabjával. 
Dietrich Buxtehude a Bach előtti generáció egyik legnagyobb mestere volt. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy a fiatal Bach képes volt több száz kilométert gyalogolni, hogy --ahogy ő mondta --, Buxtehudétól „egy s mást megtanuljon a művészetről”. A CD-n hallható e-moll ciacona a fiatal Bach művészetére is nagy hatással volt.
Mozart Varázsfuvolájának egyik legismertebb áriája Papagenótól hangzik el („Ein Mädchen oder Weibchen”), ahol a legfelső szólam sokszor a harangjáték csilingelését utánozza.
Henry Purcell nevét minden zenerajongó ismeri, ugyanakkor billentyűs műveit szinte alig hallani Magyarországon. A lemezen hallható két „ground” Purcell saját vokális darabjainak billentyűs átiratai. 
A Varázsfuvola második felvonásának elején hangzik fel az Induló és Ozirisz, Ízisz főpapja, Sarastrónak F-dúr áriája, melyben az istenek segítségét kéri a próba előtt álló Paminára és Taminóra. 

Mozart Kleiner Trauermarsch című műve kiválóan kihasználja a fortepiano hangszíneinek gazdag palettáját. 
Johann Christian Bach a híres 
J. S. Bach utolsó fia volt, akit „londoni Bach”-ként is emlegetünk. Érdemes róla tudni, hogy ő adta az első zongorakoncertet a szigetországban, és nagy hatással volt a fiatal Mozartra. Az F-dúr szonáta a szerző egyik legnépszerűbb és legtöbbet játszott műve.
Johann Sebastian Bach d-moll toccata és fúgája a világ leghíresebb és legnépszerűbb komolyzenei darabja. A darabon keresztül képet alkothatunk a huszonéves Bach temperamentumáról és virtuozitásáról, amelyek kortársait is csodálatra késztették.
A szép muzsika gyógyítja a lelket. Nem véletlenül mondták a régi mesterek: „Musica laetitiae comes medicina dolorum.” („A zene társ a vigaszságban és gyógyír a fájdalomra”).
A lemezen korabeli hangolásokat használtunk. A fortepianon Thomas Young temperálását, a csembalóművekhez Werckmeister III (J. S. Bach és Weiner Leó darabok) és a Purcell művekhez egy kora 18. századi Tóth-Vajna Zsombor által módosított angol-francia „Temperament ordinaire”-t használtunk.

A régi billentyűshangszer-specialista és karmester Tóth-Vajna Zsombor a fiatal magyar zenészgeneráció kiemelkedő alakja. A budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen és a Miskolci Egyetemen szerzett kitüntetéses csembaló- és orgonadiplomát Spányi Miklós, Dobozy Borbála, Ratkó Ágnes és Varga László növendékeként, majd mestertanulmányait az amszterdami Sweelinck Konzervatóriumban folytatta, ahol Menno van Delft, Richard Egarr és a legendás Jacques van Oortmerssen irányításával kapott orgona-, csembaló-, fortepiano- és klavikordművész diplomát. Emellett általános orvosi diplomát is szerzett a budapesti Semmelweis Egyetemen, ahol jelenleg PhD tanulmányokat is folytat. Európa számos országa mellett fellépett az Egyesül Államokban is.
Felvételeket készített a Magyar Rádió és a Magyar Televízió felkérésére. Alapítója és művészeti vezetője a 2015-ben alakult Harmonia Caelestis Barokk Zenekarnak, és szívügye a négykezes billentyűs muzsika állandó partnerével és ikertestvérével, Gergellyel. Billentyűs tudását Pierre Hantai, Skip Sempé, Ton Koopman, Masaaki Suzuki, Malcolm Bilson, Lorenzo Ghielmi, Christine Schornsheim, Luigi Ferdinando Tagliavini, Jon Laukvik és Hans Fagius mesterkurzusain tökéletesítette tovább.
Orgonaművészként a történelmi orgonák elismert szakértője. Több jelentős historikus orgonán adott eddig koncertet, például az amszterdami Waalse Kerk Müller-hangszerén, a híres hamburgi St. Jacobi és Alkmaar Schnitger-orgonáján és a lipcsei Tamás Templom Bach-orgonáján alig pár méterre a mester sírjától. Csembalistaként játszott Sigiswald Kuijken, Richard Egarr, Keller András és Hollerung Gábor irányítása alatt.
Tóth-Vajna Zsombor 2013-ban megkapta a Semmelweis Egyetem egyik legnagyobb elismerését, a Kerpel-díjat, 2015-ben a La Femme magazin Magyarország 50 legtehetségesebb fiatalja közé választotta.

Tóth-Vajna Gergely (Gregory Toth von Vajna), a fiatal billentyűs, orvos és karmester Miskolcon született. A városi zeneiskolában kezdett zongorázni, később emellett ütőhangszereken is képezte magát. Ezt követően a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában tanult orgona szakon és kétszeres országos- és diákolimpiai bajnok vívóként is érdemeket szerzett.
Ezután a Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Karán tanult. Részt vett az egyetem első komolyzenei CD-jének elkészítésében a Magyar Rádió 6-os stúdiójában. Tevékenységei elismeréseként Kerpel-díjat vehetett át. 2014-ben summa cum laude minősítéssel diplomázott.
2015-ben a La Femme magazin Magyarország 50 legtehetségesebb fiatalja közé választotta. A zenekari vezénylés régóta érdekli. 2013-2014-ben Campus Hungary ösztöndíjjal az Egyesült Államokban tanult, itt egy ideig részese lehetett a Cleveland Orchestra próbáinak. Erre Franz Welser-Möst adott neki lehetőséget, aki később a bécsi Staatsoperbe is meghívta. Ugyanezt tette a kétszeres Grammy-díjas Buffalo Philharmonic Orchestránál is. Orgona- és improvizáció-mesterkurzusokon a legnagyobb mesterektől tanult, tökéletesítette hangszeres tudását, valamint vezénylést is tanult itthon és az USA-ban.  Koncertezett többek között Svédországban, az USA-ban és Európa legtöbb országában. Olyan ikonikus helyeken is játszott, mint a londoni Händel-ház, de a lipcsei Szt. Tamás templomban is zenélt Johann Sebastian Bach sírja felett.
Gergely zenei tevékenysége mellett 2014 óta a Bókay Gyermekklinikán gyermekgyógyász rezidens is. 2015-től a Harmonia Caelestis Barokk Zenekar alapító művészeti vezetője, karmestere. Testvérével, Zsomborral a négykezes billentyűs muzsika népszerűsítését missziójuknak tekintik, melyet a Piano e Forte Duo nevű formációjukban igyekeznek megvalósítani.

Műsorlista

1. W. A. Mozart (1756-1791): F-dúr templomi szonáta K. 244 ***
2. W. A. Mozart (1756-1791): d-moll fantázia K. 397**
3. Weiner Leó (1885-1960): Három kis négykezes zongoradarab Op. 36: 1. Bölcső-dal ***
4. Weiner Leó (1885-1960): Három kis négykezes zongoradarab Op. 36: 2. Bordal ***
5. Weiner Leó (1885-1960): Három kis négykezes zongoradarab Op. 36: 3. Leánykérő (Scherzo) ***
6. F. Schubert (1797-1828): Gyermekinduló (Kindermarsch) D 928 ***
7. J. S. Bach (1685-1750): C-dúr prelúdium BWV 846/I. *
8. D. Buxtehude (1637-1707): e-moll ciacona BuxWV 160 *
9. W. A. Mozart (1756-1791): „Ein Mädchen oder Weibchen” (a Varázsfuvolából) ***
10. H. Purcell (1659-1695): A new Ground in e Z. T682 *
11. H. Purcell (1659-1695): Ground in d Z. D222 *
12. W. A. Mozart (1756-1791): Induló (a Varázsfuvolából) ***
13. W. A. Mozart (1756-1791): Sarastro F-dúr áriája (a Varázsfuvolából) ***
14. W. A. Mozart (1756-1791): Kleiner Trauermarsch c-moll 
                             (Marche funebre, del Sign. Maestro Contrapuncto) K. 453a *
15. J. C. Bach (1735-1782): F-dúr szonáta Op. 18, No. 6, 1. Allegro ***
16. J. C. Bach (1735-1782): F-dúr szonáta Op. 18, No. 6, 2. Rondo ***
17. J. S. Bach (1685-1750): d-moll toccata és fúga BWV 565 1. toccata *
18. J. S. Bach (1685-1750): d-moll toccata és fúga BWV 565 2. fúga *

Paraméterek

Idő 59 perc
Track-szám 18
Borító Digipack